CITRA MEREK DAN KEPUTUSAN PEMBELIAN KONSUMEN : KASUS PADA PRODUK MIE INSTAN

Gianada Mawar DiKha Laras, Egi Firmanyah

Abstract


This study aims to explore the brand image of Indomie instant noodle product which is very legendary in Indonesia. This study also aims to determine the responses of respondents regarding their purchase decisions on Indomie brand. The respondents in this study consist of 100 people who are the consumers of Indomie. Age of respondents ranges from 15 years to 50 years in Bandung. The data in this study is the primary data obtained by disseminating questionnaires while the secondary data is derived from previous research and other sources. Analysis technique in this research is descriptive analysis. The results showed that the image of Indomie products is very good in the eyes of respondents while the purchase decision is in the category of good with cultural factors, social factors, personal factors, and psychological factors affecting respondents in decision making choose Indomie products.


Keywords


Brand Image, Purchase Decision, Instant Noodle

Full Text:

PDF

References


Akbar, A. (2012). Analisa Pengaruh Citra Merek, Harga, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Notebook Thosiba.

Astuti, S. W. dan Cahyadi, I.G. (2007). Pengaruh Elemen Ekuitas Merek Terhadap Rasa Percaya Diri Pelanggan DiSurabaya Atas Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda.

Evalina, N. (2012). Pengaruh Citra Merek, Produk, Harga, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Kartu Perdana Telkomflexi.

Fristiana, D. A. (2012). Pngaruh Citra Merek, Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Ramai Swalayan Peterongan Semarang.

Indriantoro, N. (2002). Metodologi Penelitian Bisnis Cetakan Kedua. Yogyakarta: BFEE UGM.

Kotler,P.& Amstrong, G. (2003). Dasar-dasar Pemasaran, Jilid 1, Edisi Kesembilan. Jakarta: PT. Indeks Gramedia.

Kotler, P. (2009). Manajemen Pemasaran Edisi 13. Jakarta: Erlangga.

Lamb, C.W., Hair, J.F., dan McDaniel, C. (2001). Pemasaran Buku Satu Edisi Pertama. Jakarta: Salemba Empat.

Lembang, R. D. (2010). Analisis Pengaruh Kualitas produk, Harga promosi, Dan Cuaca Terhadap Keputusan Pembelian Teh Siap Minum Dalam Kemasan Merek Teh Botol Sosro.

Mars Indonesia. (2015). Indonesian Consumer Profile 2015. Diakses melalui http://www.marsindonesia.com/products/business-reports/indonesian-consumer-profile-2015

Musay, F. P. (2013). Pengaruh Brand Image Terhadap keputusan Pembelian Survei Pada KFC Kawi Malang.

Sekaran, U. (2006). Metodologi Penelitian Untuk Bisnis Edisi 4. Jakarta: Salemba Empat.

Setiawan, M. F. (2013). Analisa Pengaruh Food Quality Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Roti Kecik Took Roti Ganep's Di Kota Solo.

Simamora, B. (2001). Memenangkan Pasar Dengan Pemasaran Efektif Dan Profitable. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D Cetakan Ke 19. Bandung: Alfabeta.

Sulistyawati, P. (2013). Analisis Pengaruh Citra Merek, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Laptop Merek Acer Di Kota Semarang.

Tambunan, K. (2012). Analisis Pengaruh Citra Merek, Persepsi Kualitas, dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Bandeng Presto. Universitas Diponegoro Semarang.

Tjiptono, F. (2005), Pemasaran Jasa, Malang, Bayu Media Publising.

Ong, I. A., & Sugiharto, S. (2013). Analisa Pengaruh Strategi Diferensiasi, Citra Merek, Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pelanggan Di Cincau Station Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran, 1(2), 1–11.

World Instant Noodle Association. (2017). Global Demand. Diakses melalui https://instantnoodles.org/en/noodles/market.html


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Jurnal Wawasan Manajemen by Magister Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Lambung Mangkurat is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International LicenseBased on a work at jwm.ulm.ac.id.